Jeżeli zależy Ci na tym, aby teksty, które piszesz były ciekawe i zachęcające dla odbiorców, to warto, żebyś zapoznał się z podstawowymi zasadami redagowania. Jest to niezwykle pomocna wiedza, która w praktyce pomoże wyróżnić się Twoim tekstom na tle setek innych w internecie. Oto 10 zasad ważnych zasad poprawnego językowo redagowania tekstów:
- Należy zadbać o czytelność tekstu. Jeżeli będzie dobrze rozmieszczony, to z pewnością zyska na atrakcyjności. To pierwsza rzecz, na jaką zwrócą uwagę czytelnicy, zanim zaczną czytać tekst. Źle rozplanowany zniechęci już na starcie.
- Może się to wydać banalne i oczywiste, ale trzeba pamiętać o tym, że spację zawsze stawiamy po znakach przestankowych. Sprawdzaj co i jak piszesz, ponieważ z pośpiechu możesz postawić spację przed, a to spory błąd, który źle wygląda.
- Kolejną istotną sprawą są kropki. Nigdy nie stawia się ich na końcu tytułu. Czasem można spotkać teksty, gdzie się ona pojawia, ale jest to błąd, którego należy unikać.
- Postaw się na miejscu czytelnika i pisz tak, aby tekst był również ciekawy dla Ciebie. Pisanie artykułów bez konkretów jest zwykłym laniem wody. Puste treści sprawią, że czytelnik bardzo szybko zorientuje się, że jest oszukiwany.
- Nie umieszczaj dużej ilości tekstu i staraj się pisać zwięźle. Długi tekst nawet najlepiej jakości zniechęca i staje się nużący. Dodatkowo w pewnym momencie możemy zatracić przejrzystość i czytelnik nie będzie w stanie wyłapać tego, co najważniejsze.
- Jeśli nie ma takiej potrzeby, to unikaj wyszukanego słownictwa. O ile nie jest to tekst specjalistyczny (choć i te powinny być napisane w prosty sposób) pamiętaj, że treść powinna być zrozumiała nawet dla laika. Jeśli już musisz użyć specjalistycznych terminów, to staraj się je objaśnić jak najlepiej.
- Piszesz teksty głównie nastawione na sprzedaż rzeczy i usług? Staraj się pisać językiem korzyści. Jest on oparty na prostej zasadzie cecha + zaleta = korzyść. Na czym to polega? Każda cecha ma przypisaną do niej zaletę, a zaleta posiada korzyść. W ten sposób tworzy się skuteczne komunikaty, które zachęcają odbiorców do kupna produktu.
- Uważaj na nawiasy, cudzysłowy lub apostrofy. Koniecznie pamiętaj, by stawiać np. nawias otwierający po spacji. Wpisz wyraz, postaw nawias zamykający i na końcu spację. Ważne! Nie stawiaj spacji między wyrazem w nawiasie a nawiasem.
- Chcesz, żeby Twój tekst był atrakcyjny dla oka i używasz wielu czcionek? To duży błąd. Używanie zbyt wielu czcionek w jednym tekście powoduje odwrotny efekt. Zamiast zachęcać, rozprasza i nie pozwala skupić uwagi na treści. Dodatkowo staje się on nieczytelny.
- Dodawaj statystyki i wiarygodne treści. Staraj powoływać się na rzetelne źródła, które wzbudzą zaufanie u czytelnika. Możesz dodać tabelki i wykresy, które z pewnością podniosą atrakcyjność i profesjonalizm tekstu.
Czy istnieje złoty środek w poprawnym redagowaniu? Sekretem jest połączenie tych wszystkich zasad i dostosowywanie ich do potrzeb czytelników. Z pewnością ułatwi to lekkie pióro i doświadczenie. Jeśli nie mamy tego drugiego, to nie należy się zniechęcać, bo przecież każdy kiedyś zaczynał. Ważne jest, by stawiać klienta na pierwszym miejscu oraz przedstawiać mu merytoryczne i przydatne teksty.