10 zasad poprawnego językowo redagowania tekstów

Jeżeli zależy Ci na tym, aby teksty, które piszesz były ciekawe i zachęcające dla odbiorców, to warto, żebyś zapoznał się z podstawowymi zasadami redagowania. Jest to niezwykle pomocna wiedza, która w praktyce pomoże wyróżnić się Twoim tekstom na tle setek innych w internecie. Oto 10 zasad ważnych zasad poprawnego językowo redagowania tekstów:

  1. Należy zadbać o czytelność tekstu. Jeżeli będzie dobrze rozmieszczony, to z pewnością zyska na atrakcyjności. To pierwsza rzecz, na jaką zwrócą uwagę czytelnicy, zanim zaczną czytać tekst. Źle rozplanowany zniechęci już na starcie.
  2. Może się to wydać banalne i oczywiste, ale trzeba pamiętać o tym, że spację zawsze stawiamy po znakach przestankowych. Sprawdzaj co i jak piszesz, ponieważ z pośpiechu możesz postawić spację przed, a to spory błąd, który źle wygląda.
  3. Kolejną istotną sprawą są kropki. Nigdy nie stawia się ich na końcu tytułu. Czasem można spotkać teksty, gdzie się ona pojawia, ale jest to błąd, którego należy unikać.
  4. Postaw się na miejscu czytelnika i pisz tak, aby tekst był również ciekawy dla Ciebie. Pisanie artykułów bez konkretów jest zwykłym laniem wody. Puste treści sprawią, że czytelnik bardzo szybko zorientuje się, że jest oszukiwany.
  5. Nie umieszczaj dużej ilości tekstu i staraj się pisać zwięźle. Długi tekst nawet najlepiej jakości zniechęca i staje się nużący. Dodatkowo w pewnym momencie możemy zatracić przejrzystość i czytelnik nie będzie w stanie wyłapać tego, co najważniejsze.
  6. Jeśli nie ma takiej potrzeby, to unikaj wyszukanego słownictwa. O ile nie jest to tekst specjalistyczny (choć i te powinny być napisane w prosty sposób) pamiętaj, że treść powinna być zrozumiała nawet dla laika. Jeśli już musisz użyć specjalistycznych terminów, to staraj się je objaśnić jak najlepiej.
  7. Piszesz teksty głównie nastawione na sprzedaż rzeczy i usług? Staraj się pisać językiem korzyści. Jest on oparty na prostej zasadzie cecha + zaleta = korzyść. Na czym to polega? Każda cecha ma przypisaną do niej zaletę, a zaleta posiada korzyść. W ten sposób tworzy się skuteczne komunikaty, które zachęcają odbiorców do kupna produktu.
  8. Uważaj na nawiasy, cudzysłowy lub apostrofy. Koniecznie pamiętaj, by stawiać np. nawias otwierający po spacji. Wpisz wyraz, postaw nawias zamykający i na końcu spację. Ważne! Nie stawiaj spacji między wyrazem w nawiasie a nawiasem.
  9. Chcesz, żeby Twój tekst był atrakcyjny dla oka i używasz wielu czcionek? To duży błąd. Używanie zbyt wielu czcionek w jednym tekście powoduje odwrotny efekt. Zamiast zachęcać, rozprasza i nie pozwala skupić uwagi na treści. Dodatkowo staje się on nieczytelny.
  10. Dodawaj statystyki i wiarygodne treści. Staraj powoływać się na rzetelne źródła, które wzbudzą zaufanie u czytelnika. Możesz dodać tabelki i wykresy, które z pewnością podniosą atrakcyjność i profesjonalizm tekstu.

Czy istnieje złoty środek w poprawnym redagowaniu? Sekretem jest połączenie tych wszystkich zasad i dostosowywanie ich do potrzeb czytelników. Z pewnością ułatwi to lekkie pióro i doświadczenie. Jeśli nie mamy tego drugiego, to nie należy się zniechęcać, bo przecież każdy kiedyś zaczynał. Ważne jest, by stawiać klienta na pierwszym miejscu oraz przedstawiać mu merytoryczne i przydatne teksty.