Wysoka pozycja w wyszukiwaniach Google jest czymś, co każdy przedsiębiorca chciałby osiągnąć. Wielu z nich dąży do tego, by znaleźć się co najmniej w TOP 10. Tym bardziej, że trzy pierwsze witryny na liście generują ponad 50% ruchu w kontekście danej frazy kluczowej. Sprawienie, aby nasza strona znalazła się wysoko w Googlach, to nie lada wyzwanie i trzeba się tu porządnie napracować. Szczególnie jeśli chodzi właśnie o frazy kluczowe.
Frazy kluczowe – co to jest
Niemal codziennie coś wyszukujemy. Dobrego fryzjera, najbliższy sklep papierniczy czy zakład kosmetyczny o dobrej reputacji. W tym celu korzystamy z wyszukiwarki Google i wpisujemy, co chcemy znaleźć. I właśnie tym są frazy kluczowe.
To pojedyncze wyrazy lub kilkuwyrazowe zwroty wpisywane w okno wyszukiwarki. W odpowiedzi na nie pojawia się lista witryn. W zamierzeniach ma odpowiadać odbiorcy i oferować mu najatrakcyjniejsze treści. Odpowiedni dobór fraz kluczowych sprawi, że witryna będzie pojawiać się na wysokich pozycjach na listach wyszukiwania.
Jak dobrać frazy kluczowe
Proces wybierania odpowiednich fraz kluczowych nazywa się keyword researchem, co można przetłumaczyć jako analizę fraz kluczowych. Polega to na przejrzeniu zapytań wpisanych przez internautów do okna wyszukiwarki. Następną czynnością jest znalezienie tych, które będą przydatne do lepszego pozycjonowania witryny. Analizę fraz kluczowych można podzielić na trzy etapy:
Burza mózgów
Listę dostępnych fraz kluczowych musimy stworzyć samemu lub z pomocą. Opierając się na własnych doświadczeniach w branży, analizie konkurencji czy podpowiedziach w wyszukiwarce Google stworzenie jej nie będzie zbyt trudne.
W skomponowaniu jej pomogą narzędzia pozwalające na znalezienie fraz wpisywanych przez użytkowników, takie jak:
- planer słów kluczowych Google,
- Keywordtool.io,
- Ubersuggest,
- AnswerThePublic.
O ile własną branżę znamy jak własną kieszeń, marketing internetowy może okazać się nieco bardziej tajemniczy. W związku z tym warto skorzystać z pomocy agencji SEO lub copywritingowej w celu dobrania odpowiednich fraz kluczowych.
Uporządkowanie przygotowanej listy fraz kluczowych
Wśród pozycji w przygotowanej liście mogą pojawić się takie z błędami czy powtarzające się. Takie należy usunąć. Nie będą one przydatne. Lista powinna być przejrzysta i wygodna. Wtedy można przejść do ostatniego etapu.
Wybranie odpowiednich fraz kluczowych
Nie jest to takie łatwe. Keyword research to złożony proces, w ramach którego należy brać pod uwagę m.in. takie aspekty, jak:
- popularność fraz,
- konkurencyjność fraz,
- trafność danego wyrażenia.
Uporządkowanie listy pod względem tych aspektów pozwoli wydobyć z niej kilka najważniejszych fraz kluczowych, które będą podstawą do tworzenia tekstów. Oprócz nich warto także zwrócić uwagę na frazy „long tail”, które mimo mniejszej liczby wyszukiwań mogą przynieść duży ruch.
Wybrane frazy kluczowe – co dalej?
Tutaj droga się nie kończy – to dopiero jej początek. Kolejnym krokiem jest odpowiednie nasycenie treści na stronie frazami kluczowymi. Warto także stworzyć nowe. Do realizacji tych zadań warto zatrudnić sprawdzoną agencję oferującą profesjonalne usługi copywritingowe.